Blijvend vertrouwen in de kracht van tv-reclame

Blijvend vertrouwen in de kracht van tv-reclame

Het vertrouwen van de consument neemt toe! Het aantal adverteerders en merken op televisie is gestegen in de afgelopen twee jaar. Meer aandacht voor televisiereclame dan online reclame is hier de reden voor.

Tv-reclamemarkt
Vanaf 2011 was er een flinke daling in de tv-reclamemarkt, mede door de opkomst van online marketing. Maar de markt heeft zich snel herstelt. De tv-reclamemarkt steeg van €933 miljoen in 2013 naar €964 miljoen in 2014. In deze groei speelde de Olympische Winterspelen en het WK voetbal een grote rol. Toch bleef deze groei voortduren in 2015. De netto bestedingen voor tv-reclame kwamen eind 2015 uit op € 965 miljoen, begin 2015 was dit nog €456 miljoen. In het jaar 2015 werd er €854 miljoen besteed aan spotreclame en €111 miljoen aan non-spotreclame. Dit toont aan dat de markt een blijvend vertrouwen heeft in de kracht van televisie.

Verwachte groei
Volgens het CPB zal de economische groei nog sneller gaan in 2016 dan in 2015. Door hogere lonen en een lage inflatie neemt de koopkracht van de consumenten toe. En dankzij het herstel van de economie en de stijgende winstgevendheid hebben bedrijven meer te besteden.

Opnieuw kansen voor adverteerders!

Terug naar overzicht